Steinberg Saul

New York, United States

15.06.1914 - 12.05.1999

Famed worldwide for giving graphic definition to the postwar age, Saul Steinberg (June 15, 1914-May 12, 1999) had one of the most remarkable careers in American art. While renowned for the covers and drawings that appeared in The New Yorker for nearly six decades, he was equally acclaimed for the drawings, paintings, prints, collages, murals, and sculptures he exhibited internationally in galleries and museums. Steinberg crafted a rich and ever-evolving idiom that found full expression through these parallel careers.

Steinberg was born in Râmnicu Sărat, Buzău County, Romania. In 1932, he entered the University of Bucharest. In 1933, he enrolled at the Politecnico di Milano to study architecture; he received his degree in 1940. In 1936, he began contributing cartoons to the humor newspaper Bertoldo.  Two years later, the anti-Semitic racial laws promulgated by the Fascist government forced him to start seeking refuge in another country.
In 1941, he fled to the Dominican Republic, where he spent a year awaiting a US visa. By then, his drawings had appeared in several US periodicals; his first contribution to The New Yorker was published in October 1941. Steinberg arrived in New York City in July 1942; within a few months he received a commission in the US Naval Reserve and was then seconded to the Office of Strategic Services (OSS). He worked for the Morale Operations division in China, North Africa, and Italy. Shipped back to Washington in 1944, he married the Romanian-born painter Hedda Sterne.
After World War II, Steinberg continued to publish drawings in The New Yorker and other periodicals, including Fortune, Vogue, Mademoiselle, and Harper’s Bazaar. At the same time, he embarked on an exhibition career in galleries and museums. [8] In 1946, he was included in the critically acclaimed “Fourteen Americans” show at The Museum of Modern Art, New York, exhibiting along with Arshile Gorky, Isamu Noguchi, and Robert Motherwell, among others. Steinberg went on to have more than 80 one-artist shows in galleries and museums throughout the US, Europe, and South America. He was affiliated with the Betty Parsons and Sidney Janis galleries in New York and the Galerie Maeght in Paris. Since 1982, he has been represented by The Pace Gallery. A dozen museums and institutions have in-depth collections of his work, and examples are included in the holdings of more than eighty other public collections.
Steinberg’s long, multifaceted career encompassed works in many media and appeared in different contexts. In addition to magazine publications and gallery art, he produced advertising art, photoworks, textiles, stage sets, and murals. Given this many-leveled output, his work is difficult to position within the canons of postwar art history. He himself defined the problem: “I don’t quite belong to the art, cartoon or magazine world, so the art world doesn’t quite know where to place me.”
He is best described as a “modernist without portfolio, constantly crossing boundaries into uncharted visual territory. In subject matter and styles, he made no distinction between high and low art, which he freely conflated in an oeuvre that is stylistically diverse yet consistent in depth and visual imagination.”
After Steinberg’s death on May 12, 1999, The Saul Steinberg Foundation was established in accordance with the artist’s will. The Foundation’s mission is “to facilitate the study and appreciation of Saul Steinberg’s contribution to 20th-century art” and to “serve as a resource for the international curatorial-scholarly community as well as the general public”.

www.saulsteinbergfoundation.org

 

Стайнбергу – 70

 

ГОВОРЯЩЕЕ МОЛЧАНИЕ

 

Сол Стайнберг родился 15 июня 1914 г. в Румынии, живет в США, карикатурист, архитектор по образованию. Изданы следующие сборники его карикатур: “All in Line”, “The art of living”, “The passport”,”The labyrinth”, “The new world” и др. Организовал более 80 самостоятельных выставок в США и Европе – в Нью-Йорке, Вашингтоне, Чикаго, Риме, Милане, Париже, Цюрихе, Гамбурге, Вене, Амстердаме и в других го­родах. Принимал участие в около 60 коллективных выстав­ках; он — автор фресок, оперных декораций; сотрудничал в миланском периодическом издании “Бертольдо”, а также жур­нале “Cетеобелло”, руководимом Чезаре Дзаваттини. С 1943 по 1976 г. публиковал свои работы главным образом в журна­ле “Нью-Йоркер”.

 

Солу Стайнбергу всего 70 лет, он пользуется славой одного из лучших художников-графиков США, художника, ко­торый открыл новую страницу в истории современной карика­туры.

 

В карикатурах Стайнберга Америка – это арена, обитае­мая гротескными существами, участвующими в таких же событиях. Это бродяги, полицейские, проститутки, сводники, крокодилы, вздутые автомобили, автомобили – “куличи” — сим­вол стандарта мещанского благополучия. Они выпускают клу­бы дыма, олицетворяя апокалипсис разрушающегося города. Все это исподволь но коренным образом меняет облик Америки в глазах тех, кто видел рисунки Стайнберга. Его творчество пронизано комизмом.

 

Его искусство — это галерея характеров, несущих в себе американские нравы последних тридцати лет: супер­администраторы, супермагнаты, супермены, супертрудящие­ся в суперодежде, летящие на суперавтомобилях по супер­эстакадам или идущие по суперпереходам — словом, супер­хаос, в котором художник стремится навести порядок. Он проникает в пространство, тормошит, организует его.

 

Его карикатурам свойствен изобразительный подтекст, самб изображение — это только видимость, маска для ху­дожественного образа. Вот где всплеск иронии, парадокса, абсурда! Отсюда и необычные проекции самых обычных, банальных житейских ситуаций.

 

Рисунок-эпиграмма Стайнберга — пластический эквивалент слова, мысли. Более того — он делает слово лиш­ним, заменяет его изображением. Таким образом молчание рисунка — всего лишь видимость…

 

Буквально все в буржуазной иерархии ценностей он ста­вит под сомнение. Каноны и догмы — дискредитированы, идо­лы — сброшены с пьедесталов, беспощадной насмешке под­вергается самодовольная суперограниченность супермещани­на.

 

Сол Стайнберг, подобно Дон-Кихоту ополчившийся на огромные и многочисленные проблемы этой тревожной дей­ствительности, готов к атаке, но, опешив, останавливается: задумчивый “заяц”, колеблющийся, устрашившийся… Иног­да, увлекшись, художник разрушает пространство и создает из линии новый мир — лабиринты, коридоры без выхода. Частью этого мира он чувствует и себя, тонет в нем, ищет спа­сения, как для себя, так и для нас. Спасения от уродства этого старого, одряхлевшего мира. Здесь нет бегства от дей­ствительности. Стайнберг стремится создать другой мир, который существовал бы по законам красоты. Он сознает, сколь иногда абсурдны усилия художника, привязанного короткой веревкой к древу реальности, но устремленного к плоскости картины, достичь которой не сможет никогда: “Hallucination (галлюцинация)”, — не без горечи пишет он.

 

Его рисунок взрывается сам собой, словно это мно­жащийся художник собственной персоной. Когда же рисунок терпит неудачу, он сам, себя перечеркивает. Да, карикатура есть плод противоречия между тем идеалом красоты, кото­рый творец исповедует, и действительностью.

 

A PROPOS, давайте поднимем чаши за долголетие Стайнберга, за его говорящее молчание.

 

Апропо 1984 г.

 

Тодор Динов

 

Перевод  Димитра Кузьмина


Leave a Reply

sixteen − thirteen =